tirsdag 19. februar 2013

Farmors kvernkaker




Kjempegode julekaker, det er ikke jul uten!

Ingredienser:

3 egg
375 gram farin

3 ts vaniljesukker

540 gram smør
750 gram hvetemel

Slik gjør du:

Pisk egg og farin til eggedodis.




Deretter smuldrer du smør og hvetemel godt sammen.



Elt alt godt sammen, deigen skal bli klisseste og et tips er å bruke kjøkkenmaskin til eltingen. 



Deigen må stå til neste dag

Bruk et kvern og lag små fine kaker. Deigen bør stå kaldt, når du kverner ut mellom hver gang.




Stek midt i ovnen på 180 grader i ca 10 minutter til kakene får en gylden farge. 








GOD JUL

- Stine 

1 kommentar:

  1. Jeg har nettopp lagd småkaker ved hjelp av en kakepresse, og brukte denne oppskriften. Den ble veldig god! :-)

    Jeg delte oppskriften på 3 og fikk to brett. Første brett ble stekt på 180 grader. Da fløt kakene veldig mye ut. Men jeg ser at dine merkelig nok har holdt fasongen mye bedre. Nå skal det sies at jeg ikke lagde riflekjeks, men sånne "kjøpekaker" som man popper ut én og én med en kakepresse, så det kan ha med det å gjøre.

    Hvertfall, så stekte jeg andre brett på 225 grader. Hvorfor? Jo, fordi i oppskriftene står det så mye forskjellig. I oppskriftsheftet som fulgte med min gamle Sawa 2000 Deluxe kakepresse skal nesten alle kakene stekes på 225-250 grader. Så jeg tenkte at det kanskje gjorde en forskjell. Og ja, det ble en stor forskjell. Kakene fløt ikke så mye ut, men holdt fasongen mye bedre. Og de ble også mer hevd. Smaken ble jo den samme, men heretter kommer jeg til å steke småkaker på høy varme og kort tid. Med så høye temperaturer må man jo stå foran ovnen og kontrollere kakene hele tiden, da tiden fra ferdig stekt til brent er veldig kort. Men det gjør jeg uansett.

    Jeg brukte vaniljeekstrakt, sånn amerikansk type med ekte vanilje og alkohol. Brukte det også på de jeg lagde forleden. Det er egentlig ikke så lurt, da smaken stekes ut, fant jeg ut. Sikkert alkoholen som fordamper og drar med seg smaken, eller noe. Neste gang blir det gammeldags vaniljesukker som gjelder, eller begge deler.

    Tusen takk for oppskriften, den blir jeg helt sikkert å lage flere ganger. Og jeg brukte eksakt samme kjøkkenmaskin som du har, samme farge og alt. Jeg kjøpe min brukt på Finn for en uke siden, og den er helt fabelaktig!

    SvarSlett