tirsdag 19. februar 2013

Bagel



Ingredienser:

½ pk gjær
2 ¾ dl vann
6 dl fullkornshvetemel
2 dl rugmel
¼ dl sukker
½ ss salt
1 ss olje

Fremgangsmåte:

 Løs opp gjæren i lunkent vann. Bland i mel, sukker, salt og olje. Elt deigen godt så den blir kompakt og ganske tung. Legg deigen på bakebordet og kna den minst 10 min. (5 min i kjøkkenmaskin). Knaingen er viktig for å få riktig konsistens på baksten. Legg deigen i en lett oljet bolle og vend den rundt så hele deigen blir smurt. Dekk bollen, og la deigen heve til dobbel størrelse. Slå deigen sammen og la den hvile i 10 min. Del deigen i 8 like store emner. Lag en bolle av hvert emne. Lag hver bolle til en ring ved å stikke en finger med mel på gjennom midten av bollen. Beveg fingeren rundt i en sirkel, slik at hullet blir større. Sett ringen inn på pekefingeren, hold tommelen på den andre hånda inntil denne og la deigen snurre rundt til hullet utgjør 1/3 av brødets diameter. Sett brødene på lett oljet steikeplate, dekk dem med et fuktig kjøkkenhåndkle og la dem hvile i 10 min.
Kok opp vann, 2 1/2 dl, i en vid kasserolle, og tilsett 1 ss sukker. La vannet trekke mens du forsiktig legger nedi 2-3 bagels av gangen med hullsleiv.  La dem trekke (til de flyter opp,) ca 1 min. Snu dem en gang i løpet av koketida. Ta brødene opp med hullsleiv og sett dem til avrenning.

Legg brødene på steikeplate med bakepapir når de har rent av seg. Dryss eventuelt med sesamfrø. Stek bagelsene i ovn til de er gylne, ca 15- 20 min. 


Stekes på 220 grader i ca. 15 minutter.

  


Vel bekomme!

- Stine 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar