tirsdag 9. juli 2013

Ekte husmannskost; kjøttkakemiddag



Ertestuing:

Legg ertene i vann over natten. Min middag var beregnet til tre personer, så jeg tok 3 dl med gule erter.

Dagen etterpå kokte jeg dem i ca. 1, 5 time. 


Deretter smeltet jeg en god ss med smør og lagde en jevning med ca 1 ss hvetemel.

Deretter blandet jeg inn ertene og smakte til med salt og sukker.





Kjempeenkelt! 


Kjøttkaker:

Beregn karbonadedeig til antall personer, jeg brukte elgekarbonade. Sammen med denne finhakket jeg rødløk og brukte egg (2), hvetemel (2 ss) og potetmel (2 ss).






Form små fine kjøttkaker og brun smør i en stekepanne. 




Deretter steker du dem til de er nesten gjennomstekt.



Brun saus:

Meljevning
Kraft
Hønsebuljong
Litt lettrømme
Brunost
Tyttebær
Pepper, litt salt




Serveres med poteter og tyttebærsyltetøy.





Vel bekomme!


- Stine 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar